ponny-liv

Alla inlägg den 12 juli 2012

Av Nike och Teres - 12 juli 2012 21:55

Igår när jag gick till stallet, gick jag och tänkte på hur började jag rida. Sen kom det fler frågor i mitt huvud. Nu kommer mina frågor till mig själv och svar från mig. Ni får lyssna på lite musik från Justin Bieber medan ni läser!!


När började jag rida och varför?

Jag började nog rida för mina systrar red och att min mamma ridit hela sitt liv och haft två hästar! Jag började rida för ca 8 årsen!


Hur utvecklade jag min ridning?

Jag började hyra Tutti-Frutti. Då fick jag många privatlektioner eftersom hon var så ung!! Sen så ville jag börja i gruppen över den gruppen jag red i. Då jag kände att jag var lite duktigare än dom i min förra grupp. Så många privatlektioner och MÅNGA timmar på hästryggen! Men det är värt varenda droppe svett!!!


Är jag nöjd med min ridning?

Jag är väldigt nöjd med min ridning. På två år har jag haft en hyrponny som jag kämpat med mycket, varit på tävlingar med henne, börjat i en grupp bättre på ridskolan, och fått en egen ponny som jag kommer rida in från grunden! 


Varför gillar jag ridning?

Vi kan börja med vännerna jag har genom ridningen, utan dom är det inte så kul att vara i stallet! Det som är kul med ridning det är ju att träna, tävla och kämpa dit man vill komma!!! Men det är inte bara det, jag gillar är kärleken mellan ryttare och häst. Den är helt otrolig. Det är coolt hur mycket en häst kan lita på sin ryttare!! Jag kände redan idag hur mycket Pearlie börjat lita på mig. Idag så skulle vi löshoppa dom. Så släppte jag henne men istället för att skutta runt heltlös gick hon efter mig! Det är ändå sjuk jag har haft henne i en månad och 5 dagar bara och hon lita på mig såpass mycket!! Sen när dom fick skritta av lösa medans vi plocka bort hindrena kom hon fram till mig!! Kärleken som redan börjat växa mellan oss!! Sen gick vi ut och gick med dom för att dom skulle få lite frisk luft. Då gick vi vid vatten pölar. Så gick jag på sidan av vatten pörlen men ändå styrde henne på vatten pörlen. Då gick hon också brevid ´. Nästa gång gick jag i vatten pölen och hon följde efter och hon gillar inte att gå i vatten pörlar har försökt flera gånger!!

Jag tror att jag och Pearlie kommer kunna göra detta, jag säger inte när för det vet jag inte men nån gång!! Man ser hur mycket Winnetoo älskar Linn!! DET ÄR KÄRLEK!!!


Vad ser jag hos Pearlie!?

Jag och Nike pratade om detta ämne för bara några dagar sen. Hon ser inte vad jag ser hos Pearlie och jag ser inte vad hon ser hos Palle. Men det är nått i henne som gör mig så glad. Hon har "DET"!!!


Varför just Pearlie?

När jag tittade in i boxen hon stod i såg jag en lite spinki ponny, hon gömmde sig i hörnet hon var jätte rädd!! Man så i ögonen att hon inte visste vad hon skulle göra. Man fick bara titta på henne i boxen vi fick inte gå in vi fick bara titta utifrån boxen!! Det man kunde titta på var ögonen. Jag titta in i dom rädda ögonen och såg nått jag inte såg hos nån annan häst. Hon blev min och jag tror hon trivs jätte bra!! Nu tänker vell ni, Pearlie är ingen fin eller bra ponny. Men jag struntar i vad ni tycker. Till och med Rolf-Göran Bengtsson kan säga att Pearlie är den fulaste ponny han nånsin sett men det skiter jag fullständigt i. Jag vill, vet, och kan komma dit jag vill med Pearlie. Jag VILL tävla SM-hoppning med henne. Det kommer bli svårt men jag KOMMER kämpa som bara den!! Om vi inte kommer komma dit så kommer vi inte dit. Men jag KOMMER kämpa för att försöka komma dit. Jag VET att vi kan om vi vill och vi kommer kämpa som attan för

att komma dit vi vill!!! Och jag ser glöden i hennes ögon varje dag.  "Teres Fransson på Önnarps's Pearl varsågod och rid"//Teres  

       



Av Nike och Teres - 12 juli 2012 15:45

Läser ni hästtidningar? I så fall vilken?

Jag gillar hästtidningar men inte barnsliga, typ Mulle tycker jag är lite väl barnsligt. Visst ibland om man har jättetråkigt kan det vara lite kul men oftast nej till Mulle. Jag gillar mer tidningen Equipage. Den tycker jag är väldigt bra och man kan få en hel del tipps, mumma. Visst nu kommer alla ''Mulle freak'' vara emot mig men jag bara skriver vad jag tycker, you know that! Jag tycker att alla borde läsa Equipage mins en gång, you gonna love it!

Andra kan också vara bra tex Hippo, Hästmagasinet men trav är inte min grej så bara ''ridtidningar'' här.

   

-Nike


Av Nike och Teres - 12 juli 2012 13:45

Vilken underbar ponny man har! Palle är ju sjukt fantastisk. Igår galopperade jag på honom HELT själv, vilka framsteg! Han är super helt enkelt! Allt går snabbt och han lär sig extremt fort. Helt sjukt hur snabbt allt har gått. Inte ett enda bocksprång, wow. Älskar bara denna kille, så är det bara. Det klickar mellan oss till 110%, jag har hittat helt rätt ponny. Om jag ska beskriva Palle med 3 ord blir det nog pigg, supersnäll, lättlärd! Hans galopp är helt fantastiskt skön, mumma. Bra är det minsta man kan säga om honom! Men den galoppen, själva, den var riktigt häftig!  

-Nike

Av Nike och Teres - 12 juli 2012 12:45

Japp har glömt att berätta att Palle är numera hopponny!

 

-Nike

Av Nike och Teres - 12 juli 2012 09:45

Såhär ser våran dag ut idag:

* Ha hand om 4 hästar, 1 föl, 17 ponnysar

* Mocka hos alla hästar + 3 ponnysar (resten går ute)

* Göra 22 höpåsar 1-7 kilo i varje

* Göra 14 foderburkar

* Mocka hagar

* Fylla vattenhinkar

* Hämta ponny i skogen

* Fabbsan Safari

* Hopplektion för Ida

* Löshoppning för Pearlie & Diva

* Fylla vatten om det behövs i ALLA hagar

* Ha kul

Ja det är en del som ska göras men Christel lämnar över sina hästar och ponnysar i goda händer. Det kommer att bli en skön dag och ''bara'' att göra sakerna men sedan kan man ha kul! Hästarna går alltid först!

Fabbsan Safari = Rida uy på ponnyn Fabbsan och titta så att alla ridskoleponnysar mår bra (jag får nog leta efter Atlas & Trollet som vanligt). Vi ska också rida och leta efter Tuffing på samma gång. 

Vår dag kortfattat.

Söta Tutti-Frutti & Teres

 

-Nike

 

Av Nike och Teres - 12 juli 2012 07:19

Nu sitter jag och Teres här med 3 datorer och SKA ha biljetter till Norge! Fick inga billjetter till Sverige så nu SKA VI HA! Dock så tror jag att Teres är supertrött, hahah. Men vi blir piggre, ÖNSKA OSS LYCKA TILL! 

 

-Nike

Presentation


Följ oss med mål från oinridna & ohanterade till våra livs bästa tävlingsponnyer!

Fråga mig

26 besvarade frågor

Omröstning

Vilken header var bäst?
 Gamla
 Nya

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Ponnysar

Palle af brande ''Palle''

D-ponny, 4 år

Under utbildning & Hantering

Önnarp's Pearl ''Pearlie''

D-ponny, 6 år

Under inridning & Hantering

 

 


Ovido - Quiz & Flashcards